Is een website vervangbaar door een Facebookpagina?

Steeds meer zelfstandigen communiceren via sociale media zoals Facebook. Het is een handig hulpmiddel om aan marketing te doen en jouw volgers op de hoogte te houden.

Je hebt ongetwijfeld een Facebookpagina voor jouw zaak en je hebt deze waarschijnlijk zelf aangemaakt. In enkele klikken heb je een gratis profielpagina op Facebook. Je vult je gegevens in, uploadt een aantal foto’s en klaar. Jouw zaak is nu online te vinden.

Gemakkelijk toch? Maar is dit nu voldoende? Niet helemaal! Indien je enkel op een Facebookpagina focust, zijn er toch wel een aantal nadelen aan verbonden.

Wat zijn de 7 nadelen van een Facebookpagina?

1. Vluchtig
Sociale media zoals Facebook zijn een vluchtig platform. Elke minuut verdwijnt jouw bericht lager in de tijdslijn omdat er nieuwe berichten op komen.

2. Geen eigen identiteit
Elke Facebookpagina is in grote lijnen hetzelfde. Je bent zeer beperkt in de mogelijkheden en je zit vast aan een bepaald sjabloon opgelegd door Facebook.

3. Geen controle
Facebook is eigenaar van de data die jij plaatst op jouw pagina. Je hebt geen controle wat hiermee gebeurt.

4. Afhankelijk
Als Facebook failliet zou gaan, of beslist om zijn diensten in België stop te zetten of om de zakelijke Facebookpagina’s betalend te maken, kun jij hier niets aan veranderen. Jouw online zichtbaarheid is volledig afhankelijk van welke beslissing Facebook ook neemt.

5. Afleiding
Wanneer mensen op Facebook zitten, zullen ze berichtjes van jou tegenkomen maar ook van vrienden of concurrenten. Het is gemakkelijk om afgeleid te worden door de vele commentaren, foto’s en filmpjes die geplaatst worden.

6. Geen SEO (Zoekmachineoptimalisatie)
Er kan niets worden gedaan om je Facebookpagina beter vindbaar te maken. Terwijl je dat met een website wel kan doen om zo een voordeel te hebben tegenover concurrenten.

7. Geen gevoel
Op een Facebookpagina kun je een bezoeker niet meenemen in het verhaal van jouw zaak. Via een website creëer je een ervaring die de bezoeker met jouw zaak associeert en neem je ze mee in jouw wereld.

Conclusie

Een Facebookpagina kan zeker een meerwaarde zijn voor jouw zaak maar het is geen vervanging voor een website.

Jouw online aanwezigheid bestaat uit verschillende aspecten en sociale media zoals Facebook zijn daar maar 1 aspect van. Daarom is een professionele website een must.

Een professionele website zorgt voor jouw eigen online identiteit. Het is het centraal punt van jouw zaak op het internet. Het is de belangrijkste schakel in jouw online communicatie waarvan de mogelijkheden eindeloos zijn.

Gebruik dus sociale media zoals Facebook strategisch om bezoekers naar je website te krijgen maar niet als vervanging van een website.

Heb je na het lezen van dit artikel vragen of wil je meer weten over de mogelijkheden van een betaalbare en professionele website? Aarzel zeker niet om contact op te nemen!

Onderaan kan je je inschrijven op mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe artikels over het internet en jouw zaak.

Ga terug