Facebook Ads vs Google Ads : Wat is er nu beter?

Iedereen kent Facebook en Google. Beiden behoren reeds tot de meest bezochte websites van 2020. Ze staan respectievelijk op de 1ste en 4de plaats in de top 10. Dit maakt adverteren op deze websites zeer interessant.

Vooraleer u een marketingstrategie bepaalt voor uw zaak, is het belangrijk de intenties van elk platform te kennen. Maar investeert u nu beter in Facebook Ads of in Google Ads? Na het lezen van dit artikel zal u het verschil tussen Facebook Ads en Google Ads begrijpen.

Elk op zijn eigen manier

Facebook helpt uw zaak in de zoektocht naar nieuwe klanten. Op Facebook jaagt u naar nieuwe klanten via marketing.
Google helpt klanten die iets nodig hebben, uw zaak te vinden. Op google zet u een val via zoektermen en wacht u op de klanten.

Facebook is zoals een megafoon. Een platform om potentiële klanten te tonen wat uw zaak kan of wat u doet (=marketing).
Google is verkopen. De potentiële klant typt een product of dienst in op Google en komt terecht bij uw zaak waar hij wil overgaan tot kopen (=sales).

Waarom bent u aanwezig op Facebook? U bent niet aanwezig op Facebook met de bedoeling om een dienst of een product te kopen. U zit op Facebook voor uw ontspanning, om uw vrienden te volgen of om grappige foto’s/filmpjes te bekijken.
Waarom zit u op Google? U bent actief op zoek naar een product of een dienst met de bedoeling deze te kopen.

Verschillende werkwijze

Facebook verzamelt grote hoeveelheden data waardoor u een bericht naar een bepaalde groep mensen kan richten. Zo kan u bijvoorbeeld gemakkelijk adverteren naar alle vrouwen van 18 jaar tot 45 jaar die een interesse hebben in make-up in de regio Oostende. Het adverteren op Facebook gaat heel ver en biedt heel veel mogelijkheden.

Google werkt met zoektermen. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld een advertentie maken op Google met als zoekterm ‘make up kopen oostende’. Wanneer er gezocht wordt op deze zoekterm, springt uw website bovenaan en kunnen de bezoekers overgaan tot kopen.

EN-EN verhaal

Voor welke advertentiestrategie moet u nu kiezen? Het is geen OF-OF verhaal maar een EN-EN verhaal. Facebook Ads gebruikt u voor marketing op lange termijn. Google Ads gebruikt u om op korte termijn sales te genereren.

Zowel adverteren op Facebook als op Google kan al met een klein budget. U heeft dit helemaal zelf in handen. Maar er is wel een grote leercurve in het beheersen van deze advertentiemethodes.

In de toekomst komen er artikels waarin u kan leren hoe u Facebook Ads of Google Ads voor uw zaak kan gebruiken. Onderaan kunt u zich inschrijven in mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe artikels.

Ga terug